Een wandleling de berg op - Reisverslag uit Banff, Canada van Erwin en Bea Zegeling - WaarBenJij.nu Een wandleling de berg op - Reisverslag uit Banff, Canada van Erwin en Bea Zegeling - WaarBenJij.nu

Een wandleling de berg op

Door: Bea

Blijf op de hoogte en volg Erwin en Bea

17 Mei 2018 | Canada, Banff

Woensdag 16 mei
We slapen een soort en met uit 8 uur, wat heel betrekkelijk is, want gisteren zijn we door een tijdzone gereden, waardoor de klok een uur vooruit moest. Het is ’s morgens in de camper best fris, dus Erwin springt eruit, om de kachel even aan te zetten. We doen ons ochtend ritueel, ontbijten douchen afwassen en zijn klaar voor vertrek. We hadden gelezen, dat je in Canmore met de stoeltjeslift omhoog kon, we rijden het stadje in en zien een soort VVV, gelijk maar even vragen, nee zeggen de dames de stoeltjeslift is in Banff (waar wij camperen) maar die gaat pas vrijdag a.s. open. Okay… maar er is wel een gondellift omhoog, dat hadden we gelezen, maar 68 dollar per persoon is best veel voor een ritje de berg op. Het meisje vraagt of we van wandelen houden, want je kunt bij de gondel ook omhoog wandelen, afstand is 5.5 kilometer en best wel even pittig. We gaan ervoor, ja zegt ze, maar je moet wel beren spray meenemen. We moeten er nog steeds om lachen, maar besluiten het toch te halen poeh hee, alleen van de prijs slaat die beer op de vlucht, we krijgen een demonstratie hoe het te gebruiken, Erwin zegt jij hebt je beer spray, ik zeg jaja wacht maar tot het ons redt, dan is het onze spray besluit hij, maar tot die tijd is het iets van mij ;-) We doen gelijk boodschappen en gaan weer richting Banff en de gondellift. Daar aangekomen, maak ik snel onze lunch en off we go. Het is een schitterende wandeling, maar hij viel niet mee, sommige stukken lag toch nog wel wat sneeuw en ijs en als het aan het smelten is, is het lastig pad te houden. We doen er goed anderhalf uur over en aan het gevaar van de beren wordt even niet gedacht. Hoezo blijf lawaai maken, praten, zingen of zoiets, we need oxygen  Onderweg en boven schieten we prachtige plaatjes en genieten van het uitzicht en eten onze lunch. Je kunt met nogal wat trappen nog hoger, naar het weerstation, dan ben je op 2200 meter. We besluiten dat maar direct te doen, want er komen wat wolken opzetten en dat zou het uitzicht kunnen verpesten. We zijn nog op tijd en genieten ook daar weer van het panorama, waar je ook kijkt, bergen, sneeuwtoppen en ook nog meer bergen. We gaan nog even door het informatie centrum en besluiten ook weer naar beneden te gaan. Dat afdalen valt niet mee, onze knieën en enkels hebben het zwaar, maar we zijn redelijk snel weer beneden bij de camper ,ik schenk iets te drinken in en we gaan nog even het stadje in, is het plan, we rijden naar beneden en door een bocht, kletter de kletter , oh jee ik heb de koelkast niet goed dicht gedaan, de aardbeien en de eieren vliegen door de camper, getverderrie wat een zooi. We ruimen het samen op en vervolgen onze weg. Het was even zoeken naar een parkeerplaats, want we mogen niet overal parkeren met onze camper, maar als we een plekje hebben gevonden gaan we het stadje, we wisselen eerst nog schoenen, wat hoor ik nou zegt Erwin, ik zeg regen, jammer de bammer na een week prachtig weer met hoge temperaturen, krijgen we nu twee dagen minder weer temperaturen de verwachting is 10 graden met regen. Het is al gauw weer droog en we slenteren door wat souvenir winkels, zoals overal in de wereld, lijken die op elkaar, dus we zijn er snel klaar mee. Op zoek naar iets te eten en wifi. We gaan voor de pizza, heerlijk gegeten en even alle appjes en mailtjes gelezen. In de mail zit een cancellation voor een camping voor volgende week, ze zijn gesloten door het vele smeltwater . We gaan er morgen wel even naar kijken , om een andere camping uit te zoeken. Nu zijn we moe van al dat gewandel, het goede nieuws daarvan is, dat we vanavond weer een lekker ijsje nemen, want met het vele bewegen blijven we wel redelijk in shape, ondanks de vakantie lekkernijen.

• 20 Mei 2018 - 23:26

Marleen:

Wat een heerlijke wandelingen maken jullie. Jullie kunnen zo mee doen met de Nijmeegse. No probleem!! Ik geloof dat ik nu toch maar ga slapen. Mijn tablet valt steeds uit mijn handen. Morgen ga ik de overige verhaaltjes van jullie lezen.