Van Banff naar Jasper en op de Gletsjer - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Erwin en Bea Zegeling - WaarBenJij.nu Van Banff naar Jasper en op de Gletsjer - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Erwin en Bea Zegeling - WaarBenJij.nu

Van Banff naar Jasper en op de Gletsjer

Door: Bea

Blijf op de hoogte en volg Erwin en Bea

20 Mei 2018 | Canada, Jasper Park Lodge

Vrijdag 18 mei
Zoals gezegd vertrekken we vroeg, even voor half 8 rijden we weg. De receptie is nog niet open en op het kaartje met het plaatsnummer schrijft Bea checked out en Erwin legt het briefje op de rand van het raamkozijn met een steen erop zodat het niet wegwaait. Het is wel droog, maar nog fris en bewolkt. Dat laatste is jammer, want die bergtoppen zijn zo mooi. Al gauw komen we bij een berg die castle mountain heet, maar de vorm van het kasteel in de berg is moeilijk te zien, ik overtuig Erwin toch even te stoppen op de parkeerplaats en we staan een kwartier de wolken weg te prevelen, uiteindelijk hebben we een aardige foto. Als we een stukje verder rijden, komt de berg goed te voorschijn en kan ik nog wat foto’s uit de auto maken. Next stop op de Icefield Parkway is Lake Louise, we zien een parkeerplaats, waar je een shutlle naar het meer kan nemen, het seizoen is geopend en men wil niet zoveel auto’s de weg naar het meer op hebben, dus nemen we de shuttle. Gezien het tijdstip en de kou zijn we de enige. Bij het meer aangekomen, zijn er 3 touringcars gelost, dus daar zijn mensen genoeg. Het is er werkelijk waar prachtig, maar wat een kou brrr, we nemen foto’s en nemen dan ook gauw de shuttle terug naar de Camper. Gauw de kachel aan haha. Dit was een echt bliksem bezoek. We vervolgen onze weg en vallen van de ene in de andere verbazing, dit wordt niet voor niets één van de mooiste routes ter wereld genoemd. Overal waar je kijkt, zijn er mooie bergen, met nog veel sneeuw en ijs op de toppen. We zien die hards de bergen op fietsen, stoer hoor. We maken veel stops en veel foto’s, we moeten wel op de tijd letten, want onze tour naar de gletsjer start om 12 uur. Als we bij het Icefield Station komen is er nog tijd voor een snelle lunch en ons met vele laagjes aankleden. De gletsjer zien we al, nu nog erop . We worden met een bus, naar een tussen station gebracht en van daar uit, stappen we in een soort bus met tractor wielen. De gidsen/chauffeurs zijn grappige jongens, die een hoop vertellen, onder andere ook wat zo’n bustractor kost, 1 wiel kost al 6000 dollar en de bus zelf komt op 1,4 miljoen dollar, die verklaart wel weer, waarom deze excursie ook zo absurd duur is. We rijden een stuk en dan zijn we echt op de gletsjer, daar worden we vrijgelaten voor een klein half uur. De halve bus heeft lege flesjes bij zich en willen die vullen met “Echt gletsjer water “ we moeten er om lachen, het is hier een echt bucketlist dingetje, ik denk dat we daar iets te nuchter voor zijn, uiteraard vullen we ons flesje wel, al was het alleen maar om te proeven of het anders proeft dan ons flesje Spa blauw thuis, nee geen verschil, het is alleen wat kouder. Na alle poses en gezichtsvelden op de gevoelige plaat te hebben gelegd, gaan we terug naar het tussen station, om met een bus naar de Skywalk gebracht te worden. Dit is natuurlijk wel een dingetje, boven een diepte van 900 meter lopen op een glazen brug, waar beweging inzit, dat is echt mijn ding  Maar heldhaftig als ik ben, zet ik me erover heen en geniet van het bijzondere, van deze attractie. We gaan weer terug met de bus naar de camper en voelen ons bofkonten, dat we dit mochten beleven. We pellen ons uit in de camper, inmiddels is het weer zo mooi dat de korte broeken ook gelijk gepakt worden en we gaan weer op reis, op naar Jasper, iets meer dan 100 kilometer verderop. We besluiten ons geluk te wagen bij de camping, die we voor morgen hebben geboekt en hebben ook geluk we kunnen hier staan, wel 1 nacht op plek 29 Z en morgen op 29 Y  jaja 1 hele plek opschuiven. Ook hier worden we weer voor de beren gewaarschuwd, ik heb trouwens alleen nog maar neppers gezien en voor de Elks, die lijken heel rustig, maar het is lente en sommige zijn drachtig of hebben net geworpen, wat de vrouwtjes erg agressief maakt. Rijdend naar onze plek, zien we er weer verschillende, het is een prachtige camping, maar….. nu herinner ik het me weer, toen ik deze ging reserveren, waren alle plekken met voorzieningen al vol. Dus we hebben niks, geen water of elektriciteit, we gaan het beleven. De wc’s in de buurt kunnen we niet gebruiken, daar is alles nog bevroren, dus daar moeten we een stukje voor lopen, nou lang leve de camper, ik plas wel aan boord. We bekijken even onze plek en camping en rijden naar Jasper, even langs de VVV en een hapje eten. Het is een leuk plaatsje en we krijgen bij de VVV weer goede informatie over wat te doen, de komende dagen. Daarna eten we een hapje bij een BBQ restaurant, heerlijk op het terras en wat is het weer lekker warm. Na het eten hop de camper weer in , naar de camping, we maken een wandeling over de camping, wat al gauw bijna 5 kilometer is, inspecteren de douches, dit wordt een hele uitdaging, we hebben er 5 geteld voor de hele camping, we gaan het zien en anders toch maar in de camper douchen, maar daar kan je je kont niet keren, dus dat hebben we tot nu toe nog niet gedaan. Voor morgen staan er mooie wandelingen op het programma, het weer blijft voorlopig goed, zegt men dus we gaan weer verder met genieten. De jongens bij het icefield station zeiden, dat we misschien het noorderlicht konden zien, dus voorlopig houden we de gordijntjes open.

• 20 Mei 2018 - 05:46

Amanda:

Ik was al bang dat jullie waren aangevallen door de beren, geen bericht hier of op whatsapp. Maar het klinkt als een hele mooie dag, ik ben benieuwd naar alle foto's, zal lastig kiezen worden voor het fotoboek :)

• 20 Mei 2018 - 08:19

Mascha :

Ik ben aan het kijken op google maps de route die jullie rijden, ongelooflijk wat prachtig. En die kleur van dat water! Hoe heette dat BBQ restaurant? Kan ik ook op streetview zien. Veel plezier!!

• 21 Mei 2018 - 22:06

Marleen :

Wat een belevenissen weer vandaag. Ik denk dat jullie niet uitgepraat raken als jullie thuis zijn. Geen water, geen elektriciteit, ik ben benieuwd.