Village tour en leeuwenrots - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Erwin en Bea Zegeling - WaarBenJij.nu Village tour en leeuwenrots - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Erwin en Bea Zegeling - WaarBenJij.nu

Village tour en leeuwenrots

Door: Bea

Blijf op de hoogte en volg Erwin en Bea

23 Maart 2015 | Sri Lanka, Sri Lanka

Vanmorgen konden we lekker uitslapen, wat inhoud.... om 09.00 uur verzamelen, maar ach dat is beter dan 06.00 uur weg. Onze gids Ajeed had het programma enigszins aangepast, om het voor iedereen leuk te maken. Er stonden in het originele programma een fietstocht en de beklimming van de leeuwenrots, de groep had gestemd en we gingen eerst een zogenaamde village tour doen, nou denken de meeste dames dan, aahhh das leuk, we gaan winkelen, maar er werd iets heel anders mee bedoeld.
We werden afgezet bij een ligplaats van Sri Lankese catamarans, zien er oom iets anders uit, dan de catamarans uit de volvo ocean race, maar ze voldeden prima, het was een mooie vaartocht, na 5 minuten stapte de roeier uit en wij natuurlijk gelijk aan Ajeed vragen, wat ie ging doen, hij zei wacht maar af. De roeier kwam met allerlei bladeren van waterplanten terug en maakte in een handomdraai prachtige hoedje met een mooie bloem erop. Hilarisch hoe creatief je wordt als er niet een action in de buurt is. Na nog een stukje varen, waar de plaatselijke bevolking in het voor ons vieze water met zijn vingers zijn tanden stond te poetsen, kwamen we bij een boerderijtje.
We werden ontvangen door de boer en vrouw en kregen uitleg over wat er werd verbouwd en hoe men de strijd aan gaat met wilde olifanten die honger hebben. Er staan overal uitkijk posten en buren waarschuwen elkaar als er olifanten aankomen, die worden vervolgens met een soort molotov cocktails worden weggejaagd. We kregen een soort roti koekje met banaan en krulden thee bestaande uit onder andere koriander en citroengras. De thee dronken we uit een halve kokosnoot, we mochten een kijkje in de keuken nemen en nee daar stonden geen producten van Philips. Wel inventieve kruiden bewaar potjes gemaakt van kokosnoot met deksel.
Na wat door de tuin gewandeld te hebben en weer veel lol gehad te hebben, we hebben twee belgen in de groep en ohohoh wat een gein hebben we daar mee, zijn we terug gevaren. Een stukje met de bus en toen gestopt bij een batik fabriek, waar we de prachtige batik techniek uitgelegd kregen. Op naar de lunch en daarna moesten we er echt aan geloven, de Leeuwenrots beklimmen, de groep splitste zich op,er zijn wat ouderen in de groep haha de oudste is 83 en nog een paar van iets jonger, maar goed niet iedereen wilde mee. We kregen een mooi stukje geschiedenis uitgelegd, hoe het paleis is ontstaan. Erwin begonnen een beetje van de ene op de andere voet te wiebelen en fluisterde, ik moet NU naar de wc, arme man dit was zeker niet de laatste keer tijdens de beklimming.
Eenmaal aan de voet van de berg zagen we 3 soorten tuinen, als je na gaat dat dit stuk is ontstaan in 500 na Christus en hoe innovatief de irrigatie was aangelegd. Valt je mond open van verbazing. Vol goede moed en een aantal zenuwachtige groepsleden begonnen we aan de enorme trappen klim. Bij elke trap kwamen er steeds meer help mannetjes alsof we een stel gehandicapte waren, die naar boven geholpen moesten worden, natuurlijk kan de plaatselijke bevolking hier best wat inkomen mee genereren, maar ja Bea is wel van het zelf doen, anders is het geen prestatie ;-) na twee keer vriendelijk verzocht te hebben om nu op te hoepelen, was de boodschap aangekomen en zochten ze andere slachtoffers. Erwin heeft hier en daar wat sporen achter gelaten en was het vochtig toilet papier dat uit allerlei handtassen kwam zeer noodzakelijk. Maar petje af uit eindelijk trillend op zijn benen, want diarree in deze hitte is toch al niet fijn,laat staan, als je met meer dan 30 graden en een hoog luchtvochtigheid gehalte zo'n 1500 traptreden op moet, om de top te bereiken. Het uitzicht was adembenemend mooi. De aapjes waren er ook weer, ook op deze hoogte, want ja toeristen hebben altijd eten bij zich, best handig, hoef je er niet zoveel moeite voor te doen.
Na een klein half uur plaatsjes schieten uitrusten en herinneringen voor het leven op doen, lieten we ons weer afdalen. De traptreden waren niet gemaakt voor maat 43 en de training veilig traplopen kwam goed van pas haha. Eenmaal beneden was de inmiddels een beetje bleke Erwin blij dat er een echt toilet was en stapten we weer in de bus, om de rest van de groep te halen en terug te rijden naar het hotel. Onderweg schreeuwde onze Belgische Yves stop!!! Olifanten hier, de bus in zijn achteruit, iedereen viel over elkaar heen, om een foto te schieten , maar in plaats van een wilde olifant was het er toch 1 aan de ketting, maar ach hij stond. Zich lekker nat te spuiten en zocht verkoeling, dus toch heel leuk om zo in het wild te zien.
Terug in het hotel werd er snel geduchte en weer heerlijk gegeten, heerlijk gekletst, het leuke van zo'n groep is wel dat er allerlei leuke, prachtige, mooie reisverhalen verteld worden. Nu nog even dit verhaal afmaken en dan gaan we weer lekker slapen, morgen gaat de wekker weer om 06.00 uur we vertrekken weer vroeg, om een fietstocht te maken en dan op naar de oostkust.

• 23 Maart 2015 - 21:06

Amanda:

Wat ben ik trots op jullie, alles meedoen en zo goed in conditie zijn dat jullie zelf naar boven zijn gelopen!! Arme papa, hopelijk gaat het snel beter, anders misschien een stukje ananas (hebben ze dat daar??) hahaha mama, ik ben blij dat je veielig de trap af bent gekomen!! heel veel plezier met fietsen morgen en doe voorzichtig!